Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Editura LiterNet  Sageata  Teatru

Versiunea în limba românăEnglish versionVersion françaiseČeský

Dea Loher: Legăturile Klarei

ISBN: 973-8475-01-5
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Inimi artificiale şi rochiţe de damă pătate cu spermă de domn
Radu Afrim
Descarcă în format pdfAlte formateDescarcă în format HTML arhivat zipCiteşte în format HTML
Nu e pentru prima dată cînd, în dramaturgia lumii, o femeie se ambiţionează să-i schimbe pe cei din jurul ei dînd impresia că ea conduce jocul, iar în final o găsim depăşită de propriul "contract" cu societatea. Textul lui Dea Loher ne sugerează, nu neapărat discret, că de la Ibsen încoace, mare lucru nu s-a schimbat în modul în care textul de teatru priveşte femeia. Dacă Nora lui Ibsen avea interdicţie la cutia de scrisori (sau, mă rog, acces limitat !), Klara se aruncă cu capul înainte într-un joc de relaţii a căror logică o pierde, ale cărui limite i se par de nesurmontat într-un final. Klara nu mai e pasivă în jocul micro-societăţii în care se învîrte, ea jonglează cu intrigi (uneori involuntar) însă e aproape inutil.

Ca pretext al "împăienjenirii" o avem pe Klara care-şi caută un job. Sau care vrea să împrumute o sumă de la Gottfried (soţul surorii ei). Imediat ne dăm seama că Gottfried vede în Klara o sursă de evadare din lumea banală a profesiei lui (el e bancher) şi cea frigidă a căsătoriei lui. Se gîndeşte la o "ieşire" cu program nelimitat în care s-o aibă parteneră pe Klara, evident undeva în insule şi, evident, cu banii furaţi din bancă. Ne explică succint cum poate el să facă "împrumutul". Paralel cu asta, Klara vizitează un medic care îi propune jobul de "farmacurvă" iar, în secret, să fie amanta lui. N-ar renunţa însă la soţie şi la siguranţa unei căsnicii liniştite.

Amantul oficial al Klarei e însă Thomas, un colecţionar de obiecte vechi (a NU se citi anticar!) de la rochii vechi (femeieşti) pătate cu spermă (masculină) pînă la cioburi de ceşti ordinare. Însă Thomas e şi gerontofil sau, mă rog, e mai comod aşa: are o amantă secretă septuagenară şi bisexuală care va deveni sub ochii noştri amanta soţiei lui Gottfried (lucrurile devin pasionante deşi nu se ajunge la labirintul de uz intern din "Teorema " lui Passolini sau mai recentul "Sitcom" al lui Ozon)! De menţionat că acest amor feminin nu se bazează doar pe sex între septuagenară şi tînăra soţie a bancherului(!).

Un personaj relativ surrealist este chinezul care trece prin scenă (prin text) un tip kinky care e şi confidentul "hieroglif" al Klarei, predestinat să o salveze pe aceasta de la sinuciderea finală (poate nu trebuia să vînd finalul în acest mod sec!). În 80 % din partitură avem sentimentul că Klara e feministă (post)modernă care salvează once forever imaginea femeii de secol 20 în ochii posterităţii amatoare de teatru european. Finalul infirmă acest lucru. Klara a avut nişte legături "primejdioase" şi suav-păguboase.

În piesă apare şi o inimă sintetică (un cadou) care e pasat de la unul la alta, de la alta la alta, de la una la altul. Şi care în final va pulsa undeva, agăţată pe un perete. Ca într-un videoclip bunicel de acum vreo 2 ani al lui Roger Sanchez. Fără nici o legătură cu Legăturile Klarei.

Carte editată în colaborare cu Institutul Goethe




0 comentarii

Click pentru a mări coperta


ALTE CRONICI ALE ACESTEI CĂRŢI

Sageata Cărţi editate în colaborare cu Institutul Goethe, Marina Neacşu
Sageata Femeia, azi, Victor Scoradeţ


CATALOG

Sageata Cărţi pentru copii
Sageata Eseu
Sageata Fotografie & Arte plastice
Sageata Jurnalistică
Sageata Palimpsest
Sageata Poezie
Sageata Proză scurtă
Sageata Roman
Sageata Scenarii
Sageata Screensaver
Sageata Teatru


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer