Coperta cărții
Teatru
978-973-122-133-5

Descarcă pdf

Trei piese pentru public tânăr - MIC RO Laborator de creaţie teatrală, 2018

,

School feat. Cool este primul text pe care îl scriu fără să joc în el. Dacă la începuturi scriam texte ca să mă pot întreţine, acum am ajuns să scriu din plăcere, pe subiecte care îmi stau de mult timp în cap. Aşa a fost şi School feat. CooL. M-am raportat foarte mult la viaţa mea personală. Mă identific cu personajul Petre, în timp ce celelalte personaje sunt un fel de alter-ego. Ideea este că tot textul este bazat pe fapte şi întâmplări reale, pe care le-am văzut sau la care am participat în viaţa mea de elev. Textul are şi o tentă uşor moralizatoare. Aş vrea să spun tinerilor elevi, prin intermediul vorbelor scrise de mine, că acum au toate condiţiile pentru a învăţa sau pentru a avea o experienţă de viaţă decentă, faţă de şcoala anilor '90. Ideea de a scrie acest text o aveam de mult, însă nu am avut niciodată prilejul sau contextul potrivit pentru a-mi duce gândurile până la capăt. De data aceasta, prin intermediul Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, am reuşit. (George Cocoş)

Jurassic este un text despre prietenie şi despre curaj. Ideea poveştii vine din copilărie. Când eram mic, mă jucam cu fraţii mei cu tot felul de figurine, care mai de care mai interesante. Dar oricât ar fi fost de frumoase jucăriile, cel mai grozav lucru mi se păreau figurinele de dinozauri. Îmi imaginam tot timpul ce ar fi dacă m-aş putea întoarce în timp, să îi pot vedea, să îi pot atinge pe Triceratops, Stegosaur sau pe T-Rex. Aventurile lui Pingu şi ale lui Rexi din Jurassic devin o lecţie de prietenie, cu un mesaj puternic pentru copiii din ziua de astăzi. (George Cocoş)

Un prieten regizor mi-a spus acum câţiva ani la o cafea: "Tu ar trebui să scrii teatru. Ceva în două-trei personaje. E nevoie de astfel de texte." M-am dus acasă şi în după-amiaza aceea am scris trei sferturi din piesa SuperOK!. Nu avusesem contact cu teatrul până atunci, decât ca spectator, la o "mână" de spectacole. Tema o aveam de mult în minte: tehnologia.

Ştiam că teatrul, spre deosebire de film, nu are opţiunea unei camere de filmat care să îi spună spectatorului la ce anume să se uite. Spectatorul se uită mereu, la tot. Atunci mi-am pus problema de a-i da spectatorului capacitatea de a vedea cu adevărat totul, chiar şi ce nu văd personajele despre ele însele.

Aşa a apărut convenţia aceasta a personajelor cu un comportament uşor alienat, care nu se uită niciodată unele la altele. Teoretic, aşa cum îmi imaginam când am început să scriu, din scaunul lui, spectatorul, privind doi oameni care nu se privesc în ochi, poate vedea mai bine alienarea, decât ei înşişi.
Convenţia "neprivirii" a generat apoi, de la sine, situaţie după situaţie: cei doi ciocnesc dozele de aer fără să se privească, se întâlnesc la masă, dar în loc să-şi dea mâna, îşi dau acces la profiluri.

Până seara, aveam aproape trei sferturi din piesa SuperOK!. Mi-a mai luat o lună şi un pic să o scriu până la capăt şi să o aduc într-o formă cu care să fiu împăcat.

Când am început proiectul cu Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, trecuse deja ceva timp de la încheierea textului. Mi-a fost frică de gândul că nu voi putea să desfac acea ţesătură de momente şi replici pentru a o adapta cum simţeam împreună cu cei din echipă că ar fi mai potrivit acum. Dar sugestiile din partea echipei au deschis noi şi noi idei şi un apetit neaşteptat de a scrie şi rescrie pasaje vechi şi noi. (Mircea Moroianu)

*
MIC-RO Laborator de creaţie teatrală este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, care s-a desfăşurat la Teatrul Tineretului în perioada februarie-noiembrie 2018. Scopul proiectului MIC-RO Laborator de creaţie teatrală este promovarea dramaturgiei româneşti şi a spectacolului pe text contemporan în rândul publicului tânăr, în cadrul unui laborator de creaţie dedicat tinerilor dramaturgi, regizori, scenografi (sub 35 ani), asistaţi activ de liceeni din judeţul Neamţ în toate etapele de lucru.

MIC-RO Laborator de creaţie teatrală este un proiect care stimulează munca în echipă şi inventivitatea. Tinerii regizori au posibilitatea să experimenteze noi mijloace de expresie artistică în cadrul unor echipe profesioniste, susţinute de echipa tehnică, de producţie şi de promovare a Teatrului Tineretului. Se creează echipe de lucru în care adolescenţii participă activ şi urmăresc felul în care se produce un spectacol de teatru de la stadiul de idee până la premieră. La final, aceştia au o nouă perspectivă asupra teatrului, ca spaţiu în care sunt bineveniţi, iar ideile, experienţele lor de viaţă, reflecţiile lor sunt importante şi valoroase.

Dialogul constant al creatorilor cu tinerii îi face pe aceştia să simtă că Teatrul Tineretului este un spaţiu care le este întotdeauna deschis, în care participarea şi co-creaţia sunt încurajate, în care energia tinereţii este vitală.

În cadrul MIC-RO Laboratorului au fost produse trei spectacole de teatru, pe texte care abordează teme, personaje şi situaţii ce se adresează categoriilor de public tânăr şi foarte tânăr (alese în cadrul Concursului de Dramaturgie "Corneliu-Dan Borcia"): School feat. CooL de George Cocoş, regia Elena Morar (premiera în luna iulie 2018), Jurassic de George Cocoş, regia Ana Crăciun Lambru (premiera în luna octombrie 2018) şi SuperOK! de Mircea Moroianu, regia Daniel Chirilă (premiera în luna noiembrie 2018).

Acest volum cuprinde variantele de scenă ale celor trei texte alese în cadrul Concursului de Dramaturgie "Corneliu-Dan Borcia" şi fotografii din cele trei spectacole produse în cadrul MIC-RO Laboratorului de creaţie teatrală, pe baza acestor texte.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.

0 comentarii

Publicitate

Sus