Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Editura LiterNet  Sageata  Scenarii

Versiunea în limba românăEnglish versionVersion françaiseČeský

Dan Mihu: Să iubeşti şi să tragi apa

ISBN: 978-973-7893-93-2
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
O feminitate tulburătoare şi fascinant de dureroasă
Andrei Creţulescu
Descarcă în format pdf
În luna mai 2006, LiterNet-ul vă anunţa că s-au desemnat finaliştii Concursului Naţional de Scenarii HBO, organizat de către HBO România în colaborare cu APFR, organizatorul TIFF (Festivalului Internaţional de Film Transilvania). (aici). Tot atunci, vă spuneam că scenariile finaliste vor fi publicate, cu acordul autorilor, pe LiterNet.

Iată şi ultimul din cele cinci scenarii finaliste. Sperăm ca la un moment dat să vă invităm la cinematograf, pentru o premieră. Cine ştie?

(Redacţia LiterNet)

ATENŢIE! Prezentarea care urmează deconspiră câteva din surprizele scenariului!
În timp ce strălucitoarele staruri de la Hollywood se plâng că rolurile feminine sunt cel mai adesea decorative şi că, pentru un rol semnificativ sunt nevoite să se urâţească în fel şi chip, Dan Mihu ne oferă un personaj de o feminitate tulburătoare şi fascinant de dureroasă, o mamă rămasă fără prunc. Deşi societatea optzecistă interzicea avortul sub ameninţarea cu închisoarea dar, în paralel, te lipsea de lumina, căldura sau alimentaţia atât de necesară unui copil, Să iubeşti şi să tragi apa nu caută nici să acuze vremurile şi nici să scuze mamele asasine.

Deşi (aproape) catatonica eroină a lui Mihu, Ana, nu este disecată la microscop, ea este, totuşi, subiectul unui pervers experiment psihologic - o infernală călătorie cu trenul, dinspre casa părintească, unde a comis "păcatul" (mama ei, femeie mai puţin cu frica lui Dumnezeu şi mai mult cu frica Securităţii, refuză să o ajute), către căminul conjugal, de unde a fost gonită de soţul ce se spală de problemă precum Pilat.

În compartiment, femeia este atacată din toate părţile: doi securişti încearcă să afle ceva fără a şti precis ce anume, băieţelul ei este acolo pentru a-i aminti constant de fetiţa ce nu va să fie, iar păcatul ce-i amplifică debusolarea din uriaşa şi atât de uşoara valiză pe care o târâie după ea, pare imposibil de uitat, fie măcar şi pentru o secundă.

În concluzie, o poveste cu un subiect condamnat de Biserică dar plină de simboluri creştine - destinul Anei se inspiră, poate, din legenda meşterului Manole (sângele nevinovat este liantul ce susţine ctitoria comunistă), sigur din Divina Comedie, cu accent pe Infern şi Purgatoriu -, o poveste a cărei morală conferă noi sensuri cuvintelor sordid şi înălţător.

(Andrei Creţulescu)


Sageata Să iubeşti şi să tragi apa - Dan Mihu - Cîştigător lung metraj

Motivaţia juriului:
Un scenariu care nu pierde timpul, original prin subiectul ales, frust, fără a fi melodramatic şi modern ca demers prin felul în care-şi conţine tensiunea interioară.




15 comentarii

  • despre scenariu
    nebunuldinprun [membru], 19.06.2007, 19:49

    Scenariul e bine scris, are dialoguri bune, dar cam atat. Un subiect shocant si cu priza la festivalurile de film din occident nu compenseaza lipsa unei povesti cinematografice cu inceput, sfarsit, rasturnari de situatie etc. Personajul principal poate ar capata ceva substanta odata cu ecranizarea, dar restul personajelor sunt cat se poate de schematice.
    In plus, este un scenariu de scurt-metraj (culmea - scenariul care a castigat sectiunea de scurt-metraj a aceluiasi concurs e mai lung!).
    Cat despre "problema" cu filmul castigator la Cannes... numai Mungiu stie. Nu am vazut filmul - nu ma pronuntz.

    si inca ceva: articolul de prezentare a scenariului, scris de A. Cretulescu, chiar duce cu gandul la o cronica exagerat-elogioasa scrisa cu exces de zel pe vremea lui Ceausescu. Ne introduce in atmosfera. Bravo!

  • RE: RE: RE: Asa se explica...
    Matazz [membru], 19.06.2007, 18:11

    Domnule Mihu,

    Din comentariile dumneavoastra si din interventiile in presa pe care le-am citit pana acum rezulta ca sunteti un intelectual fin si manierat, lucid si inteligent si cu bun simt. Cat despre frustrarea pe care o simtiti acum, cand filmul bazat pe scenariul dumneavoastra in care v-ati implicat atat si care se afla deja in stadiul de pre-productie - iarasi o inteleg perfect si vorba englezului - I fully sympanthise. Nici eu nu m-as simti deloc bine sa-mi vad planurile creative spulberate in doar cateva zile.
    Cred totusi ca dumneavoastra faceti o greseala (fara sa va dati seama) care este din nou foarte "romaneasca": sunteti CONVINS ca ati fost "victimizat", ca totul a fost planuit, ca a fost tinut secret, ca ati fost folosit, exploatat, abuzat. Ca sunteti o victima a sistemului. Si mai ales - alta predilectie romaneasca - sunteti CONVINS ca aveti dreptate. Sunteti CONVINS si nu aveti nici o indoiala ca numai si numai in urma lecturarii scenariului dumneavoastra, Cristi Mungiu a avut ideea pentru filmul sau. Vi se pare clar ca puteti demonstra acest fapt - insa din pacate nu puteti; pur si simplu nu se poate demonstra ca tema avorturilor din perioada comunista nu exista deja in mintea lui Cristi Mungiu. Circumstantele pe care le invocati - participarea lui Mungiu in juriul care v-a premiat scenariul, declaratia sa la primirea premiului (interpretata supeficial - fie-mi ingaduit - pentru ca Mungiu a spus ca acum un an nu avea idee despre FILM, nu ca nu se gandise la tema avortului) - aceste circumstante NU DEMONSTREAZA fara de tagada ca Mungiu a "luat" aceasta idee de la dumneavoastra. Este o POSIBILITATE dar nu e obligatoriu. Ceea ce spuneti dumneavoastra POATE fi adevarat dar POATE fi si o concidenta...
    In ce priveste felul in care Mungiu s-ar fi inspirat din scenariul dumneavoastra: cred ca nu e vorba de "idei" ci cel mult de o tema foarte generala - aceea a unei fete care face un avort ilegal in anii comunismului. Totusi, aceste intamplari tragice, de care toti cei crescuti in epoca ceausista am tot auzit, pot (chiar e de asteptat) sa staruiasca in mintea multor oameni - mai ales artisti, scriitori, regizori etc. La fel cum pot sa staruiasca in minte si imagini de feti avortati prin WC-uri si pubele de gunoi - iarasi imagini cu care din pacate romanii sunt destul de "familiarizati" (chiar si in zilele recente vedem la televizor mame disperate de saracie care-si abandoneaza copii la gunoi si in WC-uri - care ne provoaca nefericite flash-backuri catre zilele odiosului).
    Intrebarea este: daca, cu adevarat, Mungiu spune adevarul? Daca el cu adevarat era bantuit de aceasta imagine a unei fete injosite de sistemul tiranic comunist si obligata sa avorteze in conditii sub-umane? Daca el se gandise de mult la posibilitatea de a face un film pe aceasta tema? Daca prin urmare Mungiu nu este un mincinos, nu este un profitor, nu este un parvenit - asa cum suntem noi romanii gata sa credem cu mare usurinta despre toti cei din jurul nostru?
    Situatia in care va aflati nu este deloc de invidiat si ati primit intr-adevar o lovitura care poate va pune capat proiectului dumneavoastra actual. Daca insa aceasta imprejurare este doar o coincidenta nefericita, o potrivire de idei si perspective cum se intampla uneori in arta?
    Romanii insa nu cred in coincidente - si nici dumneavoastra Domnule Mihu. Romanii cred ca sunt in continuare "sapati", asupriti si furati de ceilalti romani - si asta rezuma pe scurt, in viziunea lor, MAREA PROBLEMA. Este mult mai simplu asa. Unii romani fac insa lucruri bune - prin multa munca si daruire si creativitate ei reusesc sa faca ceva exceptional - cum este cazul lui Cristi Mungiu. Nu "tema avortului" i-a adus succesul ci un film lucrat de la dialoguri pana la filmare in mod desavarsit - o afirma criticii de pe tot mapamondul. Si acesti romani merita din partea confratilor lor o atitudine de respect si decenta lucida, lipsita de patima si ego. Dumneavoastra veti fi urmatorul roman care o sa aiba o astfel de realizare artistica de exceptie. Eu asa cred Domnule Mihu - dumneavoastra nu?
    Cu stima,

  • RE: Asa se explica...
    julie [membru], 01.06.2007, 03:54

    Domnule Mihu,

    Am primit si eu prin e-mail mesajul d-voastra, acum 2 zile cind Domnul Mungiu probabil ca nici nu ajunsese inca in tara si prima impresie care mi-a facut-o a fost de un fel de Welcome ! romanesc... adica nici nu a luat bine omul premiul ca s-au si gasit care sa-l improaste cu noroi...
    Zic.. bine.. lasa prima impresie si intra si tu pe site-ul cu pricina sa vezi mai bine despre ce e vorba... si aici constat cu stupoare ca nu-l acuzati nici de plagiat, nici de furat idei ci de SUCCES... si imi sustin ideea cu argumentul aparitiei contestatiei d-voastra DUPA premierea filmului precum si cu STILUL pueril de "argumentare" sau epilogul care incheie mesajul.
    Nu mai completez cu nimic altceva, fiindca am citit restul comentariilor si nu vreau sa repet aceleasi idei, sunteti probabil prea afectat si ignorati evidenta...
    Daca ar fi sa judec, in opinia mea, de cind lumea se plagiaza, se fura idei, cei mai in virsta mai nou fura si altceva de la cei f tineri, dar nu va aflati in nici unul din aceste cazuri, d-voastra pur si simplu va faceti cel mai mare defavor, va faceti de ris.

  • lac sa fie, ca idei...
    ginghisklown [membru], 30.05.2007, 18:43

    O idee circula prin aer...si ? prima data cand am citit ceva asemanator a fost cu aprox. un an in urma, pe Club Literar...se numea " povestea lui nea olteanu"
    http://www.clubliterar.com/text.php?tid=4098
    (for all I know, ar putea fi punctul de vedere al domnului Bebe....ma intreb daca George Geacar se va insumeti si el si se va apuca sa acuze pe toata lumea de furt de idei? - sau (de ce nu?) s-ar putea sa se apuce sa protesteze nenii Olteanu/domnii Bebe de pe vremea aia, ca or fi fost destui....)
    In alta ordine de idei, scenariul dv. mi s-a parut dragut, dar nitelus schematic, (se vede ca mai trebuie lucrat). Vorba unuia de pe alt blog - eh, v-a furat ideea? tocmai de asta ar trebui sa aratati ca nu stati intr-una singura. Oricum o sa se vada peste cativa ani in ce masura succesul lui Cristian Mungiu a fost accidental sau nu - si in ce masura dv. sunteti capabil sa depasiti momentul si sa aratati ce puteti.

  • Nţţţ
    Corina Schwartz [membru], 30.05.2007, 14:11

    Domnule Mihu, ca şi dumneavoastră, n-am văzut filmul şi am aflat despre subiect din presă. Dar v-am citit scenariul. Nu seamănă şi nu răsare. La ce bun circul ăsta? Faza tristă e că dragii noştri ziarişti n-au făcut şi ei un scurt research înainte să vă eternizeze protestele. Succese!

  • Proces de intentie
    Augustin Man [membru], 29.05.2007, 13:49

    Cred ca greseala dlui Mihu este ca face o presupunere inainte de a fi comparat scenariile. Simplul fapt ca filmul trateaza problema avorturilor ilegale nu inseamna nimic: de exemplu Andrei Blaier a facut demult filmul "Ilustrate cu flori de cimp" pe aceeasi tema, evident din viziunea propagandei de partid. Dar dl. Mungiu s-ar fi putut inspira si de acolo, nu? Citind scenariul dlui Mihu, inclin sa cred ca este diferit de cel al filmului premiat.

  • RE: RE: RE: Asa se explica...
    Dragos Stefan [membru], 29.05.2007, 11:13

    Trageti apa linistit, numai vedeti sa nu va ia vartejul. Se pare ca cel care nu intelege (probabil intentionat) sunteti dumneavoastra. Sa inteleg ca va arogati exclusivitatea dreptului de a face filme cu avorturi? Ce mai urmeza? Paternitatea efectului Matrix? Exclusivitatea de a face filme cu scene in trenuri? Cu scene in perioada comunista? Chiar aveti o cultura atat de limitata incat nu stiti ca aceasta tema a avortului a servit ca pretext in mai multe opere literare si cinematografice pana acum?

  • RE: Să fim serioşi
    Dan_Mihu [membru], 29.05.2007, 07:41

    Nu am reusit. Pentru ca regizorul invitat in juriu a preferat sa scrie el mai repede un scenariu pe aceeasi tema si sa doboare recordul de viteza cu producerea lui.

  • Să fim serioşi
    Dan Bradu [membru], 29.05.2007, 06:38

    Domnule Mihu sunt convins că sunteţi conştient că tema avorturilor clandestine din România lui Ceauşescu, a fost abordată de foarte mulţi scriitori. O găsiţi în faimoasa literatură de sertar. Şi apoi încercaţi să fiţi sincer cu d-voastră. Cu scenariul trimis la concurs, aţi vrut doar să câştigaţi nişte bani. Dacă aţi fi vrut mai mult, aţi fi reuşit, că doar era un scenariu premiat. Nu?

  • RE: RE: Asa se explica...
    Dan_Mihu [membru], 29.05.2007, 02:26

    Sint uimit. Toti considera normal ca un regizor sa vina intr-un juriu nu ca sa gaseasca un scenarist cu care sa finalizeze un scenariu ce poate fi produs, ci ca sa zica "da, e buna ideea, o rescriu eu".

    Stiu ca scenariul postat aici este perfectibil. M-am si straduit sa-l imbunatatesc cu un alt regizor interesat, incepand din ianuarie, de cand l-am pus pe LiterNet si m-am considerat "protejat". In momentul anuntarii triumfului dlui Mungiu, noi ne aflam in faza de pre-productie.

    Lumea a inteles ca eu il acuz de plagiat. Nimic mai fals. Il acuz de faptul ca, daca n-ar fi fost in juriu nu ar fi scris acum un scenariu socant pe tema avorturilor din Romania ceausista.
    Iar eu as fi facut un film pe tema avorturilor inaintea lui. Si asa ar fi fost normal, pentru ca mie mi-a venit ideea primul si am scris-o (asa cum m-am priceput). Acum nu pot decat sa astept urmatoarea sesiune de finantare de la CNC (de fapt, sincer, n-o mai astept pentru ca maine dimineata cred ca voi fi anuntat ca nu mai avem nici co-producatori).

    Nu, nu mai astept nimic. Ma duc sa trag apa... Noapte buna.

  • RE: Asa se explica...
    Dragos Stefan [membru], 29.05.2007, 00:39

    Nu se explica nimic.
    Ar fi fost mult mai util pentru credibilitatea dumneavoastra daca ati fi asteptat sa vedeti filmul inainte de a va lansa in acuze. Ca cineva care a vazut acest film, pot sa va linistesc si sa va informez ca nu v-a furat nimeni nici o idee. Filmul lui Cristian Mungiu nu are nici o legatura cu ceea ce am citit in scenariul Dvs. (si este mult mai bun, ceea ce explica probabil de ce a preferat sa il scrie singur, fara sa va ceara ajutorul). Este intr-adevar vorba de un avort, dar acesta este un pretext pentru un conflict mult mai complex si complet diferit de ce se intampla in scenariul Dvs. Presupun ca toti cei care fac filme despre razboi se plagiaza intre ei, chiar daca subiectele filmelor sunt complet diferite?

  • RE: Asa se explica...
    Anton [membru], 29.05.2007, 00:01

    shopping de idei?? Sa inteleg ca domnul Mungiu v-a cumparat ideea? Adica v-a dat bani (sau orice alt bun) in schimbul acestei idei? Oricum, am citit scenariul... nu e slab, dar nici de cea mai buna calitate... nu stiu in ce masura puteti pretinde ca domnul Mungiu v-a plagiat. Respectele mele!

  • Asa se explica...
    Dan_Mihu [membru], 28.05.2007, 22:16

    ...de ce dl Mungiu, aflat in juriul care a premiat textul, a preferat sa scrie el un alt scenariu pe aceeasi tema decat sa-l produca pe acesta. Doar nu a fost concurs de scenarii, ci shopping de idei, nu? Multumesc TheJam. E incurajator...

  • Hm
    TheJam [membru], 14.04.2007, 18:28

    Un scenariu foarte scurt,ma indoiesc ca ar fi destinat unui film de lung metraj,deznodamandul nu te da pe spate si nici felul cum este construit subiectul. Se putea si mai bine.

  • citit. placut?
    GadjoDillo [membru], 24.03.2007, 22:51

    O singura nedumerire la sfirsit: asta e scenariul care a cistigat la LUNG METRAJ? Nu cred ca dureaza mi mult de 20 de minute, oricit l-am lungi. Dar poate am citit eu gresit lung metraj... Daca tot sint comentarii: simplut, nu e lucrat destul pe personaje, e o idee de proza scurta imbunatatita putin. Oricum, quiz: unde sint cele doua folosiri gresite ale verbului "a sti"? (sa fie un i? sa fie doi de i?) PS: Nota o dau nu articolului, ci scenariului...

Click pentru a mări coperta


ALTE CĂRŢI

Sageata Dan Mihu: Entomologie fabulatorie / Entomologie fabulatrice


CATALOG

Sageata Cărţi pentru copii
Sageata Eseu
Sageata Fotografie & Arte plastice
Sageata Jurnalistică
Sageata Palimpsest
Sageata Poezie
Sageata Proză scurtă
Sageata Roman
Sageata Scenarii
Sageata Screensaver
Sageata Teatru


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer